THE ZYDEPUNKS (US)
The Borderline - october 13, 2007

Website Org: BORDERLINE (the) DIEST
Website Artist:Zydepunks the (US)

THE ZYDEPUNKS

De tweede dag, of liever nacht, Louisiana toestanden hier in The Borderline. Deze werd vakkundig ingeleid, en na het optreden, afterparty-gewijs uitgezongen door deejay bij verstek Freddy B en dit door middel van bekende en minder bekende cajun en zydeco liedjes en Louisiana blues en af en toe wat ander spul voor de afwisseling.Ons Anneke en Ludo van Surfin' Airlines waren hier ook neergestreken en hadden The Zydepunks in hun kielzog meegesleurd. De gelagzaal van het grenshuis liep maar traagjes vol, gisteren teveel van het goede geproeft waarschijnlijk. Ik ben ook ooit zo geweest, ik kan er dus van meeklappen. De Zyde's hielden zich intussen onledig met zich te vullen met Palm. Jawel, deze rare kwieten hebben het meer op het sap van het fiere Brabantse trekpaard begrepen. En miss Denise Bonis. doet gretig mee.
Even over de Zydepunks nu, voor ze ermee beginnen. Ze komen helemaal uit New Orleans, Algiers, Louisiana. Zoals leider/zanger Juan Christian Küffner van de band bekent, wonen zij daar ergens in een bled waar wij ons geen voorstelling kunnen over vormen. Nu hij al een week door Begië toert, kan of wil hij het zichzelf niet meer voor de geest toveren. "You don't wanna be in that place, man ! We'd rather stay here with you guys in Belgium. Good beer and nice people everywhere. What else can a man desire ?" En wij die alsmaar de grote plas over willen steken om daar van het groener gewaande gras te gaan proeven. Misschien ook spelen ze daarom Europese volkswijsjes, die ze omgekeerd terug bij ons importeren. We waren ze bijna vergeten, maar toch klinken ze allemaal zeer bekend in de oren. Omdat ze in onze genen gebakken zitten  natuurlijk. Het zijn onze roots. En begrijp me nu niet verkeerd, ze gaan tekeer als duvels in een wijwatervat als ze spelen. Dit is beslist geen wereldmuziek bandje die propere folkloristische deuntjes brengt, ten behoeve van een half ingedommeld publiek ergens in het CC van Erps-Kwerps, op uitnodiging van het Davidsfonds en gevolgd door een lezing over de volksmuziek in Hongarije na de val van het ijzeren gordijn. Daarvoor is de instelling van deze jongens een ietsje te controversiëel. Te ongepolijst, te punkerig , te echt dus. Naast cajun en zydeco van eigen teelt, brengen ze ons ook Ierse, Bretoense en Duitse songs uit onze achtertuin. En klezmer en muziek uit de poesta's. En zo naast en onder mekaar gespeeld, valt het des te meer op hoe verwant Ierse reels zijn met Moldaafse polka's. Hetzelfde drijvende ritme en tempo, dezelfde pentatonische toonladder, dezelfde roots en dezelfde invloeden, gespeeld door dezelfde mensen. En als muziek dan de spiegel is van een gemoedstoestand, weten we bij deze dat de gemoederen overal en bij iedereen gelijklopend zijn. Tenminste bij de muzikanten en muziekliefhebbers dan toch.
De Zydepunks gingen van wal rond de klok van tienen als er genoeg gelovigen in de tempel van rootsmuziek van Diest opgekomen waren. Ze begonnen met de pittige cajun van "Madeleine" in een soort Frans dat ik noch jij noch zijzelf verstonden. Als altijd in dit genre, als het fonetisch maar goed klinkt en naar vreemde taal smaakt. Zoals de kreten "à la boucherie" en "les zydeco (les~haricots) sont pas salés". Zo goed als betekenisloos in de context, maar het klinkt plezant. Daarna al direct richting Zwarte Zee met "Odessa Bulgar". De grensbewoners (= vaste klanten van Borderline) keken in eerste instantie een beetje sip om zich heen, maar naarmate de onweerstaanbare 'drive' van de fiddle en de accordion hen bekroop, kwam er schot in de zaak.. En dat ging zo door en uiteindelijk was het ganse circus aan het dansen, met inbegrip van Fred de 'patron van t'ettablissement'.
En de Zydepunks zagen dat het goed was en ze reden er als een sneltrein doorheen.
Na afloop van de twee sets van de Zyde's bleef het feest onvermoeibaar verder duren. En als je dan droog staat voor een aantal weken, moet je maken dat je wegkomt, of al de moeite is voor niks geweest.

Verder hebben we vernomen dat er reeds interesse bestaat voor deze bende voor een tour in 2008 langs enkele grotere festivals....we kijken er al naar uit, en wil je meer weten over de bands van Surfingairlines surf dan naar hun vernieuwde website: www.surfingairlines.com